Blog dla przedsiębiorców

Zasady przyjmowania zaliczek, czyli o fakturach zaliczkowych

Zasady przyjmowania zaliczek, czyli o fakturach zaliczkowych

Transakcje z nowymi kontrahentami niekiedy mogą wiązać się z ryzykiem finansowym lub majątkowym. Aby w pewien sposób zabezpieczyć swoje interesy albo zapewnić nabywcę o wykonaniu umowy, strony decydują się na ustalenie zaliczki. Taki warunek najczęściej stosuje się, kiedy wydanie towaru lub realizacja usługi jest przesunięta w czasie. Wówczas część należności, którą należy udokumentować, sprzedawca otrzymuje jeszcze przed nadaniem transportu bądź przystąpieniem do pracy. Otrzymana kwota jest wartością brutto, z której należy obliczyć i odprowadzić VAT według stawki odpowiadającej przedmiotowi umowy. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, zobowiązanie za towar bądź usługę pomniejsza się o wysokość przedpłaty.

Czytaj więcej
Rodzaje faktur – co zgotował ustawodawca

Rodzaje faktur – co zgotował ustawodawca

Prowadzenie działalności gospodarczej kojarzy się głównie ze sprzedażą towarów lub usług. I słusznie, bo bez kontraktowania transakcji, celowość przedsięwzięcia nie prowadzi do osiągnięcia zysków. Jednak poza świadczeniem usług i dostawą sprzedanych produktów, przedsiębiorca ma także dodatkowe obowiązki w stosunku do kontrahenta. Zgodnie z prawem, każdą dokonaną transakcję należy potwierdzić dowodem księgowym.

Czytaj więcej
Jaki jest cel wystawiania faktury uproszczonej?

Jaki jest cel wystawiania faktury uproszczonej?

Korzystanie z usług innych firm jest praktyką powszechnie stosowaną. W celu osiągnięcia przychodów podmioty ściśle ze sobą kooperują, w przypadku chociażby zakupu badań dla pracowników z zakresu medycyny pracy, przewozu osób, przeglądów technicznych pojazdów czy usług gastronomicznych. Wyżej wymienione czynności generują duży ruch klientów a jednocześnie wymagają skupienia się na zaspokojeniu potrzeb konsumenta i ekspresowego załatwienia sprawy. W takich przypadkach zastosowanie faktury uproszczonej pozwala szybko i sprawnie wystawić dokument sprzedaży.

Czytaj więcej
Duplikat - skutki podatkowe

Duplikat - skutki podatkowe

Aby wprowadzić koszt do ewidencji, niezbędny jest dokument potwierdzający wydatek, np. faktura. Jeśli podatnik był w posiadaniu faktury zakupu, ale nagle przepadła ona bez śladu, nie skutkuje to utratą kosztu podatkowego ani prawem do odliczenia VAT.

Czytaj więcej
Kiedy i jak prawidłowo wystawić duplikat faktury?

Kiedy i jak prawidłowo wystawić duplikat faktury?

W nieustannej pogoni za klientem może zdarzyć się, że zawieruszy się albo zniszczy ważny dokument. Zaginiona lub zniszczona faktura zakupu towarów, bądź usług nie zawsze musi oznaczać stres czy pasmo formalności.

Czytaj więcej